יישום עקרונות הנגישות בעסק שלך:

כבר אמרנו במאמר קודם, שהנגישות היא לא רק חובה חוקית, אלא גם הזדמנות עסקית מצוינת. על ידי יישום עקרונות הנגישות בעסק שלכם, אתם לא רק פונים לקהל רחב יותר, אלא גם משפרים את חוויית המשתמש עבור כולם.

כיצד תיישמו את עקרונות הנגישות בעסק שלכם?*


1. הערכת ליקויי הנגישות והתאמות הנגישות (מבנים ושירות)

(1) סביבה פיזית:

  • ודאו כי הכניסה לעסק שלכם נגישה לאנשים המתניידים בכיסאות גלגלים, כולל מסלולים נגישים ושילוט רלוונוי.
  • ודאו כי פנים העסק נגיש לאנשים בכסאות גלגלים ולאנשים עם מוגבלויות נוספות שונות, כגון לקויי ראייה/עוורים, לקויי שמיעה/ חרשים..
  • התאימו את השירותים והמתקנים, כמו חדרי שירותים, תאי מדידה ומעליות, לצרכי אנשים עם מוגבלויות.
  • ודאו שיש תאורה מספקת ושילוט ברור בכל רחבי העסק.

(2) השרות שאתם נותנים:

א. אתר אינטרנט:

  • ודאו שהאתר שלכם תואם את תקני הנגישות הנהוגים (למשל, WCAG).
  • השתמשו בטקסט חלופי לתמונות, כותרות ברורות, ניגודיות צבעים טובה והימנעו משימוש בפלאשים
  • וודאו שניתן להגיע אליכם מהאתר, באמצעים שונים, לדוג' מילוי פרטים באתר, דוא"ל, טלפון להתקשרות וכד'
  • ודאו שהאתר שלכם נגיש ממכשירים ניידים.

ב. מסמכים:

  • ודאו שכל המסמכים שלכם נגישים, כולל שימוש בגופנים ברורים, רווחים בין שורות והימנעות משימוש בטבלאות מורכבות.

ג. תקשורת ופרסום אמצעי התקשרות:

  • ודאו שכל החומרים השיווקיים שלכם נגישים, כולל שימוש בשפה פשוטה והימנעות משימוש בכותרות קצרות מדי.
  • דאגו לכלול בפרסומים כמה דרכי התקשרות. לדוג': מספר טלפון, תיבה להשארת פרטים לחזרה, דוא"ל של העסק.
  • הכינו, במידת הצורך, חומרים מוקלטים או מתורגמים לשפת הסימנים עבור אנשים עם מוגבלות ראייה/שמיעה.

ד. הדרכת עובדים:

  • דאגו להדרכת העובדים שלכם, בהתאם לחוק, על חשיבות הנגישות והדרכים לספק שירות טוב יותר לאנשים עם מוגבלויות.
  • למדו את העובדים כיצד לתקשר בצורה מכבדת עם אנשים עם מוגבלויות.


2. שיתוף פעולה עם הקהילה

  • התייעצו עם ארגוני נגישות ועם אנשים עם מוגבלות כדי לקבל משוב ולהבטיח שהעסק שלכם נגיש באמת
  • השתתפו באירועים הקשורים לנגישות כדי להעלות את המודעות לנושא.


דוגמאות מעשיות:

  • מסעדות: הצעת תפריטים בכתב גדול ובכתב ברייל, מתן אפשרות להזמין מראש, והתאמת התאורה והרעש לרמת נוחות גבוהה יותר.
  • חנויות: הצבת מוצרים בגובה נגיש, מתן אפשרות להזמין מוצרים שאינם מוצגים בחנות והצעת עזרה בהתמצאות בחנות.
  • בתי מלון: הצעת חדרים נגישים, מתן ליווי של איש צוות, מתן אפשרות להזמין שירותי הסעה והתאמת השירותים.


לסיכום, יישום עקרונות הנגישות בעסק שלך הוא השקעה משתלמת. על ידי יצירת סביבה נגישה, אתם לא רק פונים לקהל רחב יותר, אלא גם משפרים את חוויית המשתמש עבור כולם.


*מדריך זה עוסק בכללות בחלק מעקרונות יישום הנגישות לעסק. מידע מורחב ומעמיק נמצא באתר הנציבות.

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי מחייב ויש להתייעץ עם מורשה נגישות כדי להבין אילו התאמות דרושות לעסק שלך.